William Demant dykker 7 pct. efter skuffende regnskab: Analytiker venter skidt dag

377111_16_9_large_319.jpg
Penge
Eksklusivt for kunder
19. feb 2019 KL. 9:23
Den danske høreapparatgigant William Demant dykker 7 pct. på fondsbørsen ved handelsåbning tirsdag morgen. 

Det sker efter, at selskabet har præsenteret et årsregnskab, hvor både indtjeningen i 2018 samt udsigterne til 2019 skuffer analytikerkorpset.

Resultatet af den primære drift (ebit) landede i 2018 på 2532 mio. kr. mod en analytikerforventning på 2648 mio. kr. Det giver en overskudsgrad (ebit-margin) på 18,2 pct. mod en forventning på 19,0 pct.

Koncernens resultatet før skat lander på 2368 mio. kr. mod en analytikerforventning på 2529 mio. kr. Helt nede på bundlinjen tjener William Demant 1830 mio. kr. mod en forventning på 1981 mio. kr.

Hvad angår næste års resultater forventer høreapparatselskabet at realisere et driftsoverskud i intervallet 2650-2950 mio. kr. Det er godt nok over årets resultat på 2532 mio. kr., men skuffer alligevel analytikerne.

Analytikerne havde inden regnskabet ventet et driftsresultat i 2019 på 2981 mio. kr., hvilket William Demant altså allerede fra regnskabsårets start indikerer ikke kommer til at ske.

Analytiker: Forvent fald dagen igennem

Senioranalytiker i Sydbank, Morten Imsgard, fortalte kort før markedets åbning, at han forventede, at aktien vil tage et dyk i dag.

”Der er godt gang i salget, men William Demant skuffer på indtjeningen og har lavere forventninger til 2019, end forventer. Vi vil derfor se, at markedet tager negativt imod aktien,” siger Morten Imsgard.

En af de mest markante udmeldinger, som kom i forbindelse med regnskabet, er, at William Demant er på vej med et nyt premium-produkt. Det nye produkt skal efterfølge det succesfulde produkt Oticon Opn, som siden 2016 har hevet flotte resultater hjem til høreapparatproducenten.

”Det mest positive ved regnskabet er, at der nu er et nyt produkt på vej fra selskabet. Jeg havde forventet, at de ville komme med et nyt produkt i starten af 2019. Det nye produkt flugter godt med den lanceringsstrategi, som William Demant typisk bruger, hvor de kort beskriver et nyt produkt i deres årsrapport,” siger Morten Imsgard.

Det har tidligere været fremme, at salget af høreapparater til amerikanske krigsveteraner, som udgør et vigtigt pejlemærke i branchen, har været under pres for William Demant i de seneste måneder. Men når Morten Imsgard kigger på salgstallene i regnskabet, er han overordnet godt tilfreds.

”Det går godt over en bred kam på markedet. Men det man måske kan hæfte sig ved er, at konkurrencen er blevet intensiveret i løbet af 2018. Det skyldes blandt andet, at konkurrenterne har lanceret nye produkter, som har fået godt fat i det amerikanske marked. Derfor er det også tiltrængt, at William Demant opdaterer deres produktportefølje,” siger analytikeren.