Niels Smedegaard har løftet DFDS-aktien markant

377799_16_9_large_82.jpg
Penge
Eksklusivt for kunder
04. mar 2019 KL.10:14
I sine godt 12 år på posten som topchef i DFDS har Niels Smedegaard løftet aktien ganske pænt.

Han tiltrådte 1. januar 2007, og frem til mandag morgen 4. marts 2019 er DFDS steget 148 pct.

Dermed har DFDS med nogen afstand slået KAX, indekset over alle aktier på børsen i København. KAX er steget 95 pct. i samme periode. 

Indregner man udbytterne til aktionærerne gennem de 12 år ser det endnu bedre ud. 

Det totale afkast inklusive udbytter i DFDS-aktien i Niels Smedegaards cheftid er på 222 pct.

Langt bedre end Mærsk og Norden


I rederibranchen er det afkast en langt bedre præstation end både Mærsk og D/S Norden.

I samme 12-årige periode er Mærsks B-aktie faldet 18 pct. og D/S Norden er faldet hele 61 pct.

Indregner man udbytterne, kan Mærsk dog fremvise et positivt totalt afkast siden 2007 på 14 pct., mens D/S Norden, selv med udbytterne, har kostet aktionærerne 48 pct. af værdien.

Under vand i lang tid


Finanskrisen 2008 var stenhård kost for aktiemarkeder over hele kloden, og også DFDS tog et markant fald. Først i 2014 nåede aktien igen oven vande i forhold til kursen dengang Niels Smedegaard tiltrådte.

I de følgende år var der markant fremgang, og i april 2018 tog aktien et betydeligt hop på nyheden om, at DFDS købte det tyrkiske rederi U.N. Ro-Ro for 7 mia. kr. Markedet tog imod nyheden med en kursstigning på 7 pct. på dagen, og i ugerne efter fortsatte aktien op.

I juni toppede kursen 424 kr., men hen over sommeren opstod der voldsom valutauro i Tyrkiet, hvor den tyrkiske lira faldt brat i værdi.

Det smittede direkte af på DFDS’ store investering i Tyrkiet, aktien faldt i flere omgange og lå i november 2018 omkring kurs 240, et fald på mere end 40 pct. på få måneder.

I år har kursen dog rettet sig noget, men liraen er stadig langt fra sin styrke for blot et par år siden.

Samtidig skaber den dybe usikkerhed om hvilken slags brexit, der venter Storbritannien, uro om DFDS’s betydelige forretning med gods og passagerer over den Engelske Kanal. 

Niels Smedegaard går fra borde blot få uger før 29. marts, datoen for briternes planlagte udtræden af EU.

På dagen, hvor han melder sin afgang, falder DFDS omkring 1 pct. efter knap en halv times handel.