Næste år kører en ny række elbiler ind: Er det tid til at skifte bil?

392072_16_9_large_485.jpg
Penge
Eksklusivt for kunder
30. nov 2019 KL.18:00

Den elektriske revolution ruller for alvor de næste to år. Vi giver dig overblikket og et bud på, hvornår det er tid at skifte til elbil i de forskellige klasser.

Til Årets Bil i Danmark-kåringen i efter­året 2018 deltog kun én elbil, men i år var der fem. Næste år ser feltet af kandidater ud til at blive domi­neret af elbiler, og det for­tæller alt om udvik­lingen lige nu. Bil­indu­strien gennemgår globalt den størs­te forandring, si­den dengang for­bræn­dings­motoren slog igen­nem i starten af 1900-tallet.

Markedet for elbiler herhjemme domineres i dag af få aktører med biler, der har været på markedet i nogle år. Kia og Hyundai byder på anvendelige biler som e-Niro og Ioniq Electric, og Nissan Leaf har i flere år været den mest solgte elbil. Renault Zoe og BW i3 er kendt fra især bybilledet i København, mens Tesla ses over hele landet, og med Model 3 havde selskabet den fjerdemest solgte personbil i Danmark i september 2019.

Men hvad sker der efter nytår? Det giver vi et overblik over her. Se, hvornår du kan og skal stå på elbilstoget i det nye årti.






Hvornår skal du skifte til elbil?


Svaret er det samme, som det altid har været: Køb bil efter behov. Har du et bilbudget på en million kroner, er der lige nu frit valg mellem skønne biler som Audi e-tron, Mercedes GLC, Jaguar I-Pace og Tesla Model X. Her giver Mercedes EQC strengt taget den største værdi for pengene, mens Audi er den lækreste, Jaguar den mest køreglade og Tesla bilen med den mest effektive opladning.

I klassen for premiumbiler er der kun én eldrevet model: Tesla Model 3. Den er nomineret til Årets Bil i Danmark 2020 og leverer, hvad den lover: Effektiv, lydløs og problemfri transport – også på lange ture. Overvejer du en Model 3, er det værd at holde øje med den kommende og højere Tesla Model Y.




Den mest interessante nyhed finder vi i Golf-klassen. VW ID. 3 har været under udvikling siden 2016 og bliver bilen, der tvinger den almindelige danske bilkøber til seriøst at overveje fordele og ulemper ved at tage en elbil. Til priser fra 280.000 kr., en generøs rummelighed i kabinen, fem års garanti og en kvik drivline uden forbrændingsmotor eller gearkasse har den potentiale til at blive elbilernes Folkevogn.




Elbilteknologien har hidtil været for dyr til minibiler, men Peugeot, Opel og DS har friske bud på elbiler i miniklassen, der kommer til Danmark i foråret. De får det svært i forhold til deres billigere benzinsøstre. Den nye Renault Zoe er med næsten 400 km rækkevidde anvendelig som hverdagsbil. 

Blandt mikrobilerne er de eldrevne trillinger fra VW/Seat/Skoda nye bud fra omkring 155.000 kr. De er kvikke, men kun egnet til bybrug.