Fra top til bund i C25 på en halv time: Lussing til DSV-aktien efter fusion med rival

379242_16_9_large_688.jpg
Penge
Eksklusivt for kunder
01. apr 2019 KL. 9:51
Opdateret kl 09:51 med ny aktiekurs Mandag morgen åbnede DSV-aktien med en stigning på knap 2 pct., men efter en halv times handel er DSV strøget fra toppen af C25 til bunden, hvor aktien i skrivende stund ligger med et fald tæt på 4 pct. omkring kurs 528. 

Det sker, efter virksomheden her til morgen kom med en selskabsmeddelelse, hvori det stod klart, at det var lykkedes DSV at købe konkurrenten Panalpina for 30,5 mia. kr., og at transport- og og logistikselskabet skifter navn til DSV Panalpina.

"Vi er glade og stolte og ydmyge. Vi skaber et forenet selskab, der bliver markant stærkere, end de to selskaber har været hver for sig. Det nye DSV Panalpina vil være verdens nummer to på luftfragt og verdens nummer fire på søfragt," sagde adm. direktør i DSV Jens Bjørn Andersen til Børsen umiddelbart efter offentliggørelsen.

Med sammenlægningen bliver den danske logistikkoncern fremover verdens fjerdestørste logistikselskab med en global omsætning på 118 mia. kr. og 60.000 ansatte i 90 lande.

Aktiestigning forventet

Investeringsøkonom i Nordnet Per Hansen forventede forud for fondsbørsens åbning, at DSV-aktien ville reagere positivt, siger han i et interview med Børsen Play.

"Jeg tror, at investorerne vil tage udgangspunkt i, at DSV godt nok hæver sit bud for anden gang, men der er dog kun tale om en mindre budforøgelse, og med den historik investorerne kan se, at DSV har haft med hensyn til at lave værdiskabende opkøb, så tror jeg ikke, der er nogen, der ryster særligt på hånden, andet end at de siger ’her er der tale om endnu en værdiskabelse fra DSV og DSV’s ledelse'."

Per Hansen vurderer, at op mod 80 pct. af de opkøb, der er i industrien, ikke skaber den værdiskabelse, som var forventet, men at DSV er undtagelsen.

"Jeg kan ikke mindes, at de (DSV red.) har lavet nogle større opkøb, som ikke har skabt deres værdi," siger han.

"Så investorerne skal fokusere langsigtet og på den værdiskabelse, der givetvis kommer til at ske – også i det her tilfælde." 

Langstrakte forhandlinger

Aktionærerne skal stemme om at lægge de to selskaber sammen, inden handlen går igennem. Det ventes dog dog at være en formalitet, da 69,9 pct. af aktionærerne i schweiziske Panalpina allerede har sagt ja til at blive en del af DSV.

Prisen på 30,5 mia. kr. svarer til, at aktionærerne i Panalpina får en præmie på 43 pct. pr. aktie i forhold til lukkekursen dagen før, at DSV fremsatte sit oprindelige tilbud i januar på cirka 27 mia. kr. 

DSV har aftalt med Panalpinas bestyrelse at foreslå en udbyttepolitik, der indebærer en udlodning til DSV's aktionærer på ca. 15 pct. af nettoresultatet, skriver selskabet.

Selskabet oplyser, at der vil blive nedsat et integrationsudvalg med lige mange repræsentanter fra Panalpina og DSV for at sikre, at at alle medarbejderne i begge selskaber behandles fair. 

Panalpina har også ligget i forhandlinger med selskabet Agility, men de forhandlinger er aflyst nu.

"Bestyrelsen anbefaler Panalpinas aktionærer at acceptere tilbuddet. Derfor er forhandlingerne med Agility nu indstillet. Vi ser nu frem til at blive sammenlagt med DSV og sammen etablere en af verdens største transport- og logistikvirksomheder. Vores kunder vil få glæde af et stærkere netværk og et større udbud af ydelser samt nye kompetencer og færdigheder," siger Peter Ulber, formand for Panalpina, i fondsbørsmeddelelsen.