Finanshuse hæver DSV-kursmål efter regnskab - men analytiker sætter spørgsmålstegn ved lav organisk vækst

390684_16_9_large_899.jpg
Penge
Eksklusivt for kunder
06. nov 2019 KL.10:00
DSV Panalpina fortsætter med at vokse i et usikkert marked, og nu hæver flere analytikere kursmålet på aktien, der er skudt i vejret siden nytår.

Der er fortsat masser af potentiale i DSV Panalpina-aktien, selvom det globale transportmarked er præget af stor usikkerhed.

Det må siges at være konsensus blandt analytikerne, hvor flere i kølvandet på kvartalsregnskabet i fredags har opjusteret kursmålet på transportkoncernen.

Af de 23 finanshuse, der ifølge Bloomberg følger DSV Panalpina, har seks løftet kursmålet på værdipapiret. Det gælder Danske Bank, Handelsbanken, Jefferies, Morgan Stanley og SEB Equities, der hver især har lagt mellem 10-70 kr. oven i det såkaldte target price på aktien.

Fusion på sporet

Samtidig har ingen analytikere sænket kursmålet på DSV Panalpina, ligesom anbefalingerne over hele linjen er forblevet uændret. Det betyder, at 17 har en købsanbefaling, tre er neutrale, og tre anbefaler deres kunder at skille sig af med aktien.

“Driftsindtjeningen for tredje kvartal og guidance for hele 2019 var en smule bedre end konsensus på trods af en udfordrende makroøkonomi. Endnu vigtigere er integrationen med Panalpina kommet godt fra start, og målet for synergierne er blevet hævet med 100 mio. kr. til 2,3 mia. kr. (...),” skriver Jefferies analytikere i et notat.

Hos Citi, der har fastholdt sit kursmål, hæfter man sig også ved, at sammenlægningen mellem de to selskaber går bedre end ventet, hvilket ifølge dem er positivt set med investorbriller.

Sammenlignet med de nærmeste konkurrenter i transportbranchen er DSV Panalpina suverænt den aktie, der har klaret sig bedst på finansmarkederne siden årsskiftet. En indeksering, som Børsen har foretaget på baggrund af vedens største børsnoterede speditør, viser, at DSV Panalpina er suveræn højdespringer efterfulgt af XPO Logistics, Kuehne + Nagel og UPS.

I bunden ligger amerikanske C.H. Robinson, der har haft et hårdt år med et kursfald på mere end 9 pct.
Uro ulmer

Der er imidlertid også usikkerhedsmomenter at spore, når det gælder fremtiden for DSV Panalpina.
Selvom udviklingen i nøgledivisionen Air & Sea, der tegner sig for mere end halvdelen af den samlede omsætning, slog analytikernes gennemsnitlige estimat, skrumpede DSV Panalpinas luftfragt-forretning med 6 pct. sammenlignet med en et generelt fald i markedet på 4 pct.

Samtidig var resultaterne i Road-divisionen og Solutions også lidt svagere end ventet. En stærk udvikling inden for søfragt var dermed den primære grund til, at driftsresultatet endte med at overraske positivt.

Det vækker bekymring hos topchef Jens Bjørn Andersen, der peger på handelskrigen mellem USA og Kina som den primære årsag til opbremsningen i verdenshandlen. “Det er lidt bekymrende, at der er tilbagegang på luftfragt,” sagde han til Børsen i forlængelse af regnskabet.

Er uhensigtsmæssig

“Alt den her uro er jo ikke hensigtsmæssig. Det hele er præget af, at transportmængderne fra Kina er utroligt volatile, og lige nu er de jævnt faldende. Det betyder imidlertid også, at vores kunder er begyndt at source fra omkringliggende lande som Vietnam, Taiwan og Indonesien i stedet for Kina,” forklarede Jens Bjørn Andersen.

Mens langt størstedelen af analytikerne som sagt er positivt stemt over for potentialet i DSV Panalpina-aktien, er Handelsbankens aktieanalytiker Frans Høyer en blandt tre, der har en salgsanbefaling. Ganske vist har han hævet kursmålet fra 610 til 630, men det ændrer ikke på hans opfattelse af, at stemningen omkring DSV Panalpina er alt for optimistisk.

“Hvis man ser bort fra synergierne i sammenlægningen med Panalpina, landede den organiske vækst på 4 pct. Det er ikke særligt højt og retfærdiggører i min optik ikke, at aktien er så højt prissat,” siger Frans Høyer og peger på, at det ikke er givet, at integrationen af Panalpina kommer til at forløbe gnidningsfrit.

“Selvom DSV har gjort det super godt mange gange i træk, er der også eksempler på, at det er gåelt galt for dem tidligere. Det nytter ikke at tage bind for øjnene i det aspekt, og det oplever jeg, at konsensus gør til en vis grad i øjeblikket,” lyder det fra aktieanalytikeren.