Erhvervsprofil om billigere benzin- og dieselbiler: "Forkasteligt"

351441_16_9_large_748.jpg
Penge
Eksklusivt for kunder
22. sep 2017 KL.16:09
"Det er forkasteligt og ekstremt uambitiøst, hvis man ser på udlandet," sådan lyder kritikken fra Jesper Vind, som er stifter og adm. direktør i Fenris Motorcycles, der laver elmotorcykler.

Det er udsigten til, at biler som Wolfswagen Golf og Peugeout 308 efter regeringens bilaftale falder med hhv. 25.000 kr. og 33.000 kr., mens prisen på en elbil falder med kun 3000 kr., der får Jesper Vind i det røde felt.

Jesper Vind henviser til europæiske lande som Frankrig og England, hvor man tilgodeser elbiler og forsøger at udfase diesel- og benzinbiler. 

"Politikerne har ikke set på udviklingen i udlandet," siger Jesper Vind.

I Jesper Vinds øjne er Danmark et u-land, når det kommer til elbiler.

Opbakning til kritik

Iværksætteren står ikke alene med sin kritik. Bilbranchen, som er en del af Dansk Industri, er grundlæggende glade for aftalen, men erkender, at der kunne gøres mere ved prisen på elbiler.

Også Kåre Albrechtsen, sekretariatschef i Copenhagen Electric, ærgrer sig over aftalens manglende fokus på elbiler.

Kåre Albrechtsen er ked af, at regeringen har prioriteret benzin- og dieselbiler over elbilerne.

Han peger på, at Danmark ham bekendt er det eneste sted i verden, hvor antallet af elbiler er faldende.

Tilskud til producenter giver billigere biliger

En af løsningerne er ifølge Jesper Vind at give tilskud til produktionen af elbiler.

"Vi skal have et kortvarigt tilskud, så omkostningerne i produktionen udjævnes," siger Jesper Vind.

Han understreger, at udviklingen af batterier til elbiler gør, at bilerne er dyrere at producere end diesel- og benzinbiler. Han siger samtidig, at teknologien gør, at det bliver billigere og billigere

Ifølge Jesper Vind ville man et tilskud indirekte gøre elbiler billigere, da producenternes omkostningerne ville falde.