Efter opjustering: Finanshuse hæver kursmål på Mærsk

389856_16_9_large_161.jpg
Penge
Eksklusivt for kunder
22. okt 2019 KL.14:54
Mandagens opjustering fra A.P. Møller-Mærsk får flere analytikere til at hæve kursmålet på selskabets aktie. Men usikkerhed truer fortsat

Det vakte begejstring hos investorerne, da A.P. Møller-Mærsk mandag opjusterede forventningerne til 2019. Nu følger flere analytikere trop og hæver kursmålet på Danmarks største virksomhed.

En gennemgang, som Børsen har foretaget på baggrund af data fra Bloomberg, viser, at tre finanshuse nu ser større potentiale i værdipapiret: Danske Bank har hævet kursmålet fra 7900 til 8600, ABG Sundal Collier fra 8100 til 8800 og SEB Equities fra 7500 til 8900.

Mærsk forventer nu et resulat før af- og nedskrivninger (ebitda) i niveauet 5,4 - 5,8 mia. dollar mod et tidligere estimat på ca. 5 mia. dollar.

Den positive udvikling skyldes ifølge koncernen selv bl.a. lavere brændstofpriser og en gunstig udvikling i enhedsomkostningerne på trods af faldende volumener og fragtrater. Mærsk har med andre ord haft succes med at tjene flere penge pr. flyttet container i en tid, hvor flere nøgletal peger på, at verdensøkonomien er bremset op.

Mærsk er i stilleperiode op til regnskabsaflæggelsen 15. november, men slog i forbindelse med opjusteringen fast, at man har oplevet faldende efterspørgsel i tredje kvartal.

Alligevel er Danmarks største virksomhed også lykkedes med at udnytte netværkskapaciteten bedre, hvilket trækker indtjeningen op, selvom omsætningen i tredje kvartal var marginalt lavere sammenlignet med samme periode sidste år. Samlet sidder Maersk Line og Hamburg Süd, som blev opkøbt for to år siden, på 17,9 pct. af det globale containermarked.

Potentiale til mere


Hos Berenberg, der fastholder købsanbefalingen og kursmålet på 8700, vil analytikerne ikke være overraskede, hvis Mærsk leverer et resultat i den øvre end af spændet.

Dette, lyder det fra finanshusets analytikere i et nyt notat, hænger sammen med, at Mærsk-ledelsen i deres øjne fortsat er relativt forsigtige i deres guidance, og at der er potentiale for et endnu bedre resultat, hvis omkostningsbesparelserne fortsætter med at slå igennem.

“Vi løfter vores ebitda-estimat for 2019 til 5,8 mia. dollar, hvilket er i den høje ende af den nye guidance, og gentager vores købsanbefaling,” lyder det i notatet.

Selvom flere finanshuse har løftet kursmålet på Mærsk, har blot et enkelt ændret sin anbefaling. Fearnley Securities råder ikke længere dets kunder til at købe Mærsk-aktien, men har i stedet ændret standpunktet til “hold”. Dermed har 12 analytikere en købsanbefaling, ti er på “hold”, mens tre anbefaler at sælge værdipapiret.

Usikre tider

Det er især de dystre udsigter for verdensøkonomien, der får Fearnley til at trække i bremsen.
ifølge Bloomberg frygter finanshuset analytiker, at medvinden til Mærsk vil udvikle sig til modvind efter årskiftet pga. af lavere spotrater, der vil ramme indtjeningen, og sværere vilkår, når de lange kontrakter med kunderne skal genforhandles i starten af 2020.

Samtidig træder der til nytår nye brænstofregler i kraft, der betyder, at det ikke længere vil være tilladt at sejle med brændstof, hvor svovlindholdet overstiger 0,5 pct. Reglerne tvinger rederierne til enten at installere røgrensere på skibene eller vælge grønnere bunkerfuel, der er væsentligt dyrere end det traditionelle brændsel.

Mærsk har allerede meddelt, at det forventer en ekstraregning til brændstof på 2 mia. dollar om året. “I vores optik ser vilkårene på containermarkedet for hele 2020 ustabile ud - med et stabilt marked som det bedste udfald - pga. handelsspændinger og en (fortsat, red.) svækkelse af makroøkonomien,” skriver Jefferies’ analytikere i et notat.