Danskerne skifter forsikringsselskab som aldrig før

354050_16_9_large_164.jpg
Penge
Eksklusivt for kunder
13. nov 2017 KL. 7:46
Tilfredse kunder er ingen garanti for loyale kunder. I hvert fald ikke i forsikringsbranchen, skriver Finans.

I en ny analyse giver danskerne topkarakter til landets forsikringsselskaber, når det gælder kundetilfredshed. Samlet høster branchen en score på 77,7, hvilket er en tangering af den hidtidige rekord fra 2007. Men samtidig afslører tallene, at de samme kunder skifter forsikringsselskab som aldrig før.

"Forsikringsselskaberne har helt klart nogle udfordringer. De har høj kundetilfredshed, men alligevel skifter kunder i dag oftere selskab, end hvad vi så for bare fire år siden," siger Helene Söderberg, direktør i analyseinstituttet Epsi Rating Denmark, der står bag undersøgelsen, til Finans.

Epsi-tallene afslører, at mens 22 pct. af danskerne i 2013 havde været kunder i deres forsikringsselskab i mindre end fire år, er tallet i dag vokset til 35 pct.

Stigningen kommer ikke bag på Jørgen Ladekjær, direktør i Vestjylland Forsikring.

"Vi mærker, at der er stor konkurrence i markedet. Det skyldes, at især de store selskaber er under pres for at skabe omsætningsvækst," siger Jørgen Ladekjær til Finans med henvisning til forsikringskæmper som Tryg, Topdanmark, Codan og Alm. Brand.

Trods presset strømmer kunderne dog til det lille, kundeejede forsikringsselskab, der har base i Videbæk i det midtjyske.

"Vi har aldrig fået så mange nye kunder som i 2017, og vi har aldrig vinket farvel til så få," siger Jørgen Ladekjær.

At forbrugerne for alvor har fået lyst til at gå på jagt efter et godt forsikringstilbud, glæder Lea Markersen, forsikringsjurist i Forbrugerrådet Tænk.

"Vi kan kun være glade for, at udviklingen bevæger sig i den retning. Det er positive takter," siger Lea Markersen til Finans.