Sådan kommer du sovende til din næste ferie: Snigende flyskam har for alvor sat fart på nattog

Klimabevidsthed og snigende flyskam har for alvor sat fart på nattog og hurtige togforbindelser, både fra Danmark mod Centraleuropa og landene imellem. Fra denne sommer kan vi tage nattoget til Berlin, og fra 2022 bliver der endnu flere togforbindelser til Europa – i begge tilfælde med svenskerne som lokomotiv

togrejser-2.jpg
Snälltåget standser i Høje-Taastrup kl. 22.45, ruller gennem det nordlige Tyskland i de tidlige morgentimer og rammer Berlin kl. 8.25. Foto: PR
Bæredygtig
13. maj 2021 KL. 8:30

Det er ikke mange år siden, at adskillige forbindelser med nattog på kryds og tværs af Europa blev sparet væk; et direkte resultat af, at de var blevet udkonkurreret af lavprisflyselskaber. Men kombinationen af klimabevidsthed og snigende flyskam er ved at vende billedet. Bl.a. Sverige, Tyskland og Østrig er hoppet tilbage på nattoget, og primo maj blev der herhjemme politisk opbakning til, at svenske nattog kan køre gennem Danmark, så det fra august 2022 igen bliver muligt at lægge sig under dynen i en sovekupé og vågne op i Centraleuropa næste morgen.

Allerede fra 27. juni i år kan vi tage nattoget til Berlin, når det privatejede svenskbaserede Snälltåget lancerer ruten Stockholm-Berlin via København og Hamborg. Toget standser i Høje-Taastrup kl. 22.45 og kører ind på Berlin Hauptbahnhof næste morgen kl. 8.25. Salgschef Marco Andersson ser frem til den nye rute til Berlin via København, og selvom Snälltåget hidtil har været mest brugt af svenskerne selv, forventer han også dansk efterspørgsel.

“Dog tror jeg ikke på bookinger på København-Hamborg, dér har I for mange alternativer. Men Berlin tror jeg på,” siger han.

togrejser-9.jpg
Der er masser af forbindelser fra hovedbanegården i Hamburg videre ned gennem Europa, bl.a. med højhastighedstogene InterCityExpress. Foto: Wolfgang Klee/Deutsche Bahn.

Efter at Danmark accepterede initiativet fra den svenske styrelse Trafikverket om mellem 2022-2023 at etablere nye forbindelser med nattog fra Malmø via København, Odense og Kolding til Bruxelles og fra Stockholm til Hamborg – også med tre stop i Danmark – vil vi få endnu flere muligheder for CO2-besparende alternativer til bil og fly. Det er Sverige, der skal drive de kommende nattog, hvilket kræver en mindre lovændring i Danmark, men transportminister Benny Engelbrecht siger til Ritzau, at det ikke bør blive noget problem at få den igennem.

Svensk initiativ

De sidste DSB-nattog forsvandt i Danmark i 2014, og at vi ikke får vores egne, men kobler os på svenskernes projekt med DSB som samarbejdspartner, ser Aske Mastrup Wieth-Knudsen, bæredygtighedschef i DSB, som et smart træk:

“Det er et spændende initiativ, som vi følger tæt og har en positiv dialog med de svenske statsbaner, SJ, om. Vi kommer sikkert til at arbejde sammen både om fremføring og billetsalg. Ellers har DSB fokus på at investere massivt i de nye spanske Talgo-tog, der bl.a. skal bruges til at øge kapaciteten på tog til international trafik – i første omgang til Hamborg. ”

ILV-16054-1-VF02-A01_Portalområde - Lolland.jpg
Når Femernforbindelsen er færdig, kører DSB fra København til Hamburgerer Hauptbahnhof på omkring to timer og 45 minutter. Foto: PR/Rendering

Aske Mastrup Wieth-Knudsen fremhæver Hamborg som en “superstærk europæisk hub med videre forbindelser til resten af Europa.” Han siger videre:

“Når Femern-forbindelsen åbner, planlægger vi sammen med Deutsche Bahn tog hveranden time på strækningen København-Hamborg med en rejsetid på ca. 2 timer og 45 minutter.”

JOHNER2260240_JOHNER_rm.jpg
Statens Järnvägar driver fler nattog. Bl.a. ruten fra Stockholm til Narvik i det nordlige Norge. Foto: Johner Images/Ritzau Scanpi
EU har erklæret 2021 for European Year of Rail for at fremhæve togrejsen som bæredygtig, smart og sikker. Målet er igen at få jernbanen til at spille en central rolle som transportform. Noget tyder på, man er pænt på vej. Allerede i 2020 lancerede de østrigske statsbaner f.eks. nattog fra Wien til Bruxelles som alternativ til forurenende flyrejser, og i Tyskland har Deutsche Bahn godt gang i et samarbejde med Lufthansa om at erstatte indenrigsfly til Frankfurt Lufthavn med direkte tog, Lufthansa Express Rail. I øjeblikket med tog fra 17 forskellige byer, Basel i Schweiz inklusive, men med planer om yderligere ekspansion til i alt 22 byer i løbet af i år.

Herhjemme har DSB oplevet en stigende interesse for internationale togrejser: I 2017 blev der f.eks. solgt 7398 Interrailpas, i 2019 var tallet steget til 12.957. Samtidig er der ifølge Janne Liburd, professor i turisme ved Syddansk Universitet, de senere år sket et skred hen mod en større bevidsthed i forhold til FN’s Verdensmål:

“Tidligere kunne vi nok være bevidste forbrugere i hverdagen, men når vi havde fri, ville vi bare på ferie og være fri for ansvaret over for kloden. Nu er der en tendens til, at vi som turister begynder at efterspørge, at der bliver taget et fælles ansvar. Og selv tager det på os – også hvad angår transport.”

Coronalærdom

Janne Liburd peger på, at coronapandemien har rokket ved den tidligere forståelse af, at det var en menneskeret at rejse, hvorhen vi ville.

“Især det unge segment har fået en forståelse af, at det måske ikke er nødvendigt at flyve til USA for at besøge Yellowstone Nationalpark, når de lige så godt kan få fantastiske oplevelser i det nære. Og rejse bæredygtigt dertil.”

Dog tror Janne Liburd ikke, at vi alle lige pludselig begynder at tage tog og nattog:

togrejser-4.jpg
Med billet til Snälltoget kan man lægge sig til rette i køjerne og nyde pulserende Berlin, når man vågner. Foto: PR

“Men vi har fået skærpet opmærksomheden og ønsker ikke at rejse med dårlig samvittighed over for klimaet. Coronaen har også lært os at sætte tempoet ned. Det bliver interessant at se, hvordan den læring sætter sig igennem i forhold til fremtidige ferievalg. Transporten kan jo lige så godt være en del af oplevelsen, ikke noget der bare skal overstås. Ingen af os synes jo, det er sjovt at stå i kø i en lufthavn og få dårlig behandling af et lavprisflyselskab.”