Af

(Korr: Resultater rettet til i tredje afsnit samt tabel)

Æggebakkeproducenten Brdr. Hartmann har i andet kvartal haft en stigende nettoindtjening på trods af højere råvarepriser.

Det skyldes blandt andet et større salg, da omsætningen endte på 553 mio. kr. i andet kvartal, hvilket var lidt højere end de 542 mio. kr., som selskabet omsatte for i den tilsvarende periode sidste år.

Omsætningsstigningen bidrog til at sende nettooverskuddet op til 30 mio. kr., og det var mere end en fordobling sammenlignet med de 10 mio. kr., som Brdr. Hartmann tjente i samme kvartal året før.

- Vi solgte mere emballage og forbedrede effektiviteten, så vi kunne fastholde en solid indtjening, selv om kvartalet var præget af højere råvarepriser.

- Vi oplever en stærk efterspørgsel efter Hartmanns produkter og investerer markant i udvidelse af kapaciteten på tværs af vores markeder for at være på forkant med udviklingen, siger administrerende direktør Torben Rosenkrantz-Theil i en kommentar til regnskabet.

Brdr. Hartmann fastholder sine forventninger til 2019 om en samlet omsætning på 2,2-2,4 mia. kr. efter justering for hyperinflation og en overskudsgrad på 9-11 pct. eksklusiv justering for hyperinflation.

Fortsat volumenvækst og effektiv drift i kerneforretningen skal ifølge selskabet bidrage positivt til udviklingen i andet halvår 2019, der fortsat ventes negativt påvirket af et normaliseret lavere bidrag fra Hartmann Technology sammenlignet med niveauet i 2018 og højere papir- og energiomkostninger.

Tabel for Brdr. Hartmanns regnskab for andet kvartal af 2019:

Mio. kr.
Q2 2019
Q2 2018
FY 2018

Omsætning
553
542
2207

Driftsresultat
47
60
1812

Overskudsgrad i pct.
8,5
11,1
9,7

Nettoresultat
30
10
96

Brdr. Hartmanns forventninger til 2019:

Mia. kr.
Ved Q2
Før Q2
Omsætning
2,2-2,4
2,2-2,4
Overskudsgrad i pct.
9-11
9-11

/ritzau/FINANS





NY SÆSON Gå til bords med Børsens gastronomiredaktør, når han bryder brød med kokke, vinfolk, restauratører og andre fagfolk til en snak om både deres egen og andres mad og vin. Det bliver appetitvækkende og nørdet. Men ikke kedeligt.

AFSNIT 16: Redzepi har for længst opnået verdensberømmelse for såvel restauranten, sig selv og den danske gastronomi, og for første gang siden Nomas åbning i 2004 har stjernekokken fået fuld kontrol over virksomheden. En virksomhed, som i dag er noget helt andet, end det Redzepi stævnede ud for at skabe.

Førstepladsen på The Worlds 50 Best Restaurants-listen cementerede Nomas globale kultstatus, og selvom førstepladsen gled Noma af hænde og en nedtur begyndte, så vendte Noma i 2019 tilbage på listen helt oppe blandt de øverste placeringer.

Men hvordan sørger Redzepi for, at hans stab fortsat innoverer og leverer den ypperste gastronomiske oplevelse for gæsterne? En del af svaret ligger i de otte ansatte, som udelukkende er ansat til at finde på nyt i test- og fermenteringskøkkenet.

Abonnér:
   

Ledelse


Andre læser dette lige nu


Børsen anbefaler



Forsiden lige nu


Regeringen i opgør med spilbranche: "En udfordring for samfundet"

Usikre lån hitter stadig i storbyerne: "Hvis renten stiger, er det et problem"

I 1979 var inflationen 15 pct - men så blev Paul Volcker centralbankchef

Citi sætter tocifret afkastestimat på britiske aktier, men advarer om at jage dem

Bestyrelsesforkvinde: "Kom så Danmark. Kvinder kan godt lede en bank"

Lars Tvede: Iværksættermantraet "move fast and break things" duer vist ikke for biler. Men alligevel vil bilmarkedet snart udvikle sig vildt

Ugen der kommer: Skæbneuge for advokat sigtet for skattefusk for trecifret millionbeløb

Hvert kvartal kører Jakob Riis 12 timer med ambulancefolkene for at sikre, at topledelsens beslutninger matcher Falck-medarbejderne i frontlinjen

Peugeot 504 Coupé V6: "Man føler næsten, man er med i en gammel fransk film"