Demant-aktien falder over 5,5 pct efter nye salgstal
Foto: Ritzau Scanpix
Penge Af
Aktien i Demant faldt fredag eftermiddag med 6,4 pct. til kurs 192,6. Aktien er dog steget en smule og handles nu til kurs 194,7 - et fald på 5,5 pct.

Faldet sker efter offentliggørelsen af salgstal fra fra den offentlige amerikanske salgskanal Veterans Affairs (VA), der tilpasser høreapparater til militærveteraner.

Tallene viser, at Demant, der i maj lancerede Oticon Opn S hos VA, i juni havde en markedsandel på 18,2 pct. - helt samme niveau som i maj. 

Ifølge Christian Thatje, senioraktiehandler i Sydbank, er det ikke tallene i sig selv, der er skuffende. 

"Jeg synes, at det er en skuffende tendens, at man lancerer nye produkter og ikke kan tage markedsandele. Det er det, markedet tager lidt skuffende imod," siger Christian Thatje til Ritzau Finans med henvisning til, at de nye produkter fra Demant ikke har ændret noget.

"Det er måske en indikation på, at man ikke har taget særlig godt imod produktet. Man har guidet på det her i foråret, og det var det, man håbede skulle skabe vækst fremover. Et eller andet sted er det mod Demants egne forventninger," siger Christian Thatje til Ritzau Finans.

GN Hearings markedsandel faldt i juni marginalt til 20,3 pct. fra 20,4 pct. i maj. I april havde det danske selskab 29,9 pct. af salget gennem VA.

Aktien i GN Store Nord falder fredag med 2,5 pct. og handles til kurs 320.

Upopulær sektor

I en ny analyse fra Credit Suisse lyder det bl.a., at høreapparatssektoren er relativt upopulær blandt sundhedsanalytikere.  

"Inden for den europæiske sundhedsudstyrssektor hører høreapparatvirksomheder (dvs. Sonova,
Demant, GN Store Nord) mindst foretrukne virksomheder blandt investorer og analytikere," skriver investeringsbanken.

Credit Suisse ser dog potentiale i Demant, særligt på grund af selskabets produkt Oticon Opn S. Bankens kursmål på det danske selskab er 215 kr.







NY SÆSON Gå til bords med Børsens gastronomiredaktør, når han bryder brød med kokke, vinfolk, restauratører og andre fagfolk til en snak om både deres egen og andres mad og vin. Det bliver appetitvækkende og nørdet. Men ikke kedeligt.

AFSNIT 16: Redzepi har for længst opnået verdensberømmelse for såvel restauranten, sig selv og den danske gastronomi, og for første gang siden Nomas åbning i 2004 har stjernekokken fået fuld kontrol over virksomheden. En virksomhed, som i dag er noget helt andet, end det Redzepi stævnede ud for at skabe.

Førstepladsen på The Worlds 50 Best Restaurants-listen cementerede Nomas globale kultstatus, og selvom førstepladsen gled Noma af hænde og en nedtur begyndte, så vendte Noma i 2019 tilbage på listen helt oppe blandt de øverste placeringer.

Men hvordan sørger Redzepi for, at hans stab fortsat innoverer og leverer den ypperste gastronomiske oplevelse for gæsterne? En del af svaret ligger i de otte ansatte, som udelukkende er ansat til at finde på nyt i test- og fermenteringskøkkenet.

Abonnér:
   

Ledelse


Andre læser dette lige nu


Børsen anbefaler



Forsiden lige nu


Usikkerhed skaber salgsboom for ældre skibe

Transportminister åbner for dansk flyafgift

Den amerikanske centralbank fastholder renten

Skal du have en firmabil? Så stiger din skat 3800 kr

Vismænd dropper analyse af dansk økonomi efter udflytning til Horsens: "Vi er gået lidt for meget på kompromis i de senere rapporter"

Analyse: Polack har en sidste chance i 2020

Nestlé sælger isforretning i USA: Vil skabe global leder i industrien

Markedet lukker: Genmab sank i rødt indeks

Vild kursudvikling på dansk aktie: Er steget 976 pct på syv måneder