Investeringsdirektør: Big data kan blive investorernes store skuffelse
Paras Anand, investeringsdirektør i Fidelity International.
Foto: Mie Hee Christensen
"Det, der skaber problemer for os, er ikke det, vi ikke ved. Det er det, vi med sikkerhed ved, men som ikke er sandt."

Med et lidt kringlet citat fra den amerikanske forfatter Mark Twain sætter Paras Anand, investeringsdirektør for europæiske aktier hos kapitalforvalteren Fidelity International, tyk streg under sin pointe om sit syn på investorernes blinde tiltro til big data og ny teknologi.

"For mig er Mark Twains citat en påmindelse om, at den indforståede viden, vi deler, er nødt til at blive udfordret," siger Paras Anand og kalder det for en truisme, altså en selvfølgelighed, som markedsdeltagerne anser som sand – og heri ligger faren.

"En af de sværeste, men mest vigtige ting, investorer skal gøre, er at forsøge at bestemme, hvad der i markedet og dets brede økonomi er strukturelt, og hvad der er cyklisk. Mark Twain citatet blive brugt i Michael Lewis i indledningen til "The Big Short" – hans bog om sammenbruddet af realkreditobligationsmarkedet – for at henvise til den sikkerhed, der herskede blandt forbrugerne, myndighederne, centralbankerne og politikerne om, at de amerikanske huspriser ville stige i al evighed," siger Paras Anand.

Ifølge investeringsdirektøren har investorerne en ny truisme, når det gælder ny teknologi og big data.

"De nye teknologier og reguleringen har ført ny ineffektivitet med sig, og i den forbindelse holder jeg øje med tre forhold," siger han og nævner en for stor begejstring for big data som det første forhold, konsekvenserne af en stigende offentliggørelse som det andet forhold og endelig påvirkningen af ikke-fundamentale forhold som det tredje forhold, der er med til at skabe ineffektivitet i markedet.

Når big data er ubrugelig

"Nutidens investorer kan benytte store, tilgængelige datakilder og stadig hurtigere computere til at behandle data, og på den måde kan investorerne spotte tendenser, identificere aktivitetsniveauer, opdage nye prisretninger og forstå forbrugernes feedback på nye produkter – alt sammen for at få en fordel over for andre markedsaktører," siger Paras Anand.

Problemet ifølge ham er blot, at big data betyder "meget, meget mere data og med den, risikoen for at forveksle støj for værdifuld indsigt.".

"Vi kan bruge et eksempel fra den politiske verden, hvor vi har flere meningsmålinger end nogensinde før, men alligevel har vi fået flere uventede valgresultater i de senere år. Vores rigdom af data burde have ført til langt bedre forudsigelser – frem for rigdom blandt analysehusene," siger han med henvisning til, hvordan stort set alle meningsmålinger pegede på Hillary Clinton som USA's kommende præsident og ikke den faktiske vinder, Donald Trump, ligesom de glippede med at forudse brexit.

"En del af problemet kan være præsentationen. Vi tror for meget på det pga. indpakningen. Big data og kunstig intelligens er på mode og appellerer til et ønske om empiriske beviser. Men de er ikke altid rigtige, og investorer kan derfor foretage falske fortolkninger helt uimodsagt på baggrund af tilliden til hårde fakta frem for ens sunde instinkter."

Paras Anand minder om, at big data tillige kan have en kort holdbarhed, da de typisk er taget fra flygtige sociale medier, nyhedsfeeds og transaktionsdata.

"Vigtigst af alt, jo større investering og opmærksomhed på big data fra markedsdeltagerne, jo større er sandsynligheden for, at indsigten allerede er priset ind. Derfor kan big data blive en stor skuffelse."

Tvivler på større forståelse

Det andet forhold, investeringsdirektøren holder øje med, er, at for meget offentliggørelse kan betyde mindre værdifulde oplysninger.

"Forbrugerne og tilsynsmyndighederne vil have mere, forudsat, at flere oplysninger betyder mere informerede valg og en bedre risikoforståelse. Men den store informationsmængde, der pumpes ud, kan have den modsatte effekt. Vigtige oplysninger kan begraves under vægten af, hvad der muligvis og i visse situationer kan være vigtigt," siger Paras Anand og nævner, hvordan kravet til gennemsigtighed og offentliggørelse bl.a. betyder tykkere og tykkere årsrapporter.

"Det er svært at tro, at investorernes forståelse er vokset i samme omfang."

Stol ikke altid på prisen

Ideen om, at markedet er løbet i forvejen, at forholdene allerede er priset ind i en kursværdi, før den reelle begivenhed sker, præcis som nogle analytikere hævder at være sket i forhold til handelskrigen, den idé vil Paras Anand gerne lige anholde.

 "Det er fascinerende, at jo flere investorer, myndigheder og centralbanker uden tvivl har accepteret denne idé om markedsvisdommen, desto mindre har de undersøgt forholdet mellem fakta og priserne. Med andre ord forventes fakta ofte at svare til prisen og ikke omvendt," siger investeringsdirektøren og mener således, at værdierne overses.

"Jo mere du værdsætter prisen og dens seneste udvikling, desto mindre vil du værdsætte selv de mest grundlæggende fundamentale forhold i selskabet, dens sektor og dens sandsynlige fremtidsudsigter. En masse lemminger er normalt ikke klogt."

Har du brug for ny inspiration efter sommerferien? I Børsen Executive Club møder du topchefer fra ind- og udland. Klik her, og læs mere.

Andre læser dette lige nu


Børsen anbefaler



Forsiden lige nu


Mens du sov: Trumps tidligere advokat erkender valg-ulovligheder på vegne af Trump

"Vi er nødt til at få priserne ned på et niveau, hvor folk kan være med"

Trumps tidligere kampagnechef dømt skyldig i skattesvindel

Det skal du vide om aktiemarkedet onsdag

Det sker i dag: Fokus på GN og Matas

USA-luk: Rekordlang aktioptur er en realitet

De bløder og hyler over tørken - men megafarm børsnoteres alligevel i år

Investeringsrådgiver: Jeg er spændt og nervøs over den her handelskrig

Facebook udvikler ratingsystem over troværdighed